Forrige

USA-togtur, efterår 2003

 Næste

Næststørste aktør i Pittsburgh er CSX Transportation. Det er den øst/vestlige hovedstrækning fra Baltimore/Washington via Cumberland og Pittsburgh til Chicago - den tidligere Baltimore & Ohio hovedstrækning.
Fra Baltimore/Washington kommer CSX fra sydøst langs Youghiogheny River (udtales noget i stil med "Joggageny"). Nær McKeesport krydser strækningen floden, og kører herfra på den tidligere regionale bane Pittsburgh & Lake Erie, der blev opslugt af CSX i 1991. Ved McKeesport krydses tilbage over Youghiogheny River, og samtidig støder CSX' Mon Subdivision til. Mon Subdivision er CSX' forbindelse til kulminerne på den tidligere Monongahela Railway.

Ved Braddock (East Pittsburgh på kortet) grener den oprindelige Baltimore & Ohio strækning fra, mens P&LE-strækningen krydser Mononhagela River og fortsætter gennem Homestead og South Side. Overfor Downtown ligger P&LE's tidligere station og hovedkvarter, der i dag er en restaurant. Med borde ved vinduet med udsigt over Monongahela River til Downtown, og de to CSX-strækningsspor lige udenfor :-) Strækningen fortsætter gennem McKees Rocks og videre langs Ohio River mod New Castle. CSX kører dagligt ca. 40 tog gennem Pittsburgh på den overvejende dobbeltsporede strækning.

Den oprindelige Baltimore & Ohio strækning går fra forgreningen ved Braddock langs Monongahela River til Glenwood Yard, og rundt om (og delvist under) byen. Derefter krydses Allegheny River, og strækningen fortsætter til Etna, og derfra mod nord til New Castle. Denne strækning er ret stejl, og har været sekundær siden B&O fik "trackage rights" på Pittsburgh & Lake Erie. Siden mit besøg har Allegheny Valley Railroad, en "shortline", overtaget trafikken på den sydligste del af denne strækning.

Fra Glenwood Yard går også en sidebane mod syd (og senere sydvest) til Washington, Pennsylvania (absolut ikke at forveksle med forbundshovedstaden!). Denne sidebane er også siden overtaget af AVR.