Forrige |
USA-togtur 2002 |
Næste |
Vi springer et langt stykke, til Bernalillo, New Mexico, lidt nord
for Albuquerque. Strækningen er den oprindelige Santa Fe hovedstrækning,
som lider af et par voldsomme bjergpas, bl.a. Raton Pass, som med sine
3.5% stigning i dag er USA's stejleste pas. I 1908 blev bygget en anden,
og sydligere, strækning, som overtog godstrafikken. I dag har den
gamle strækning kun 4 faste daglige tog, herunder Amtraks Southwest
Chief. Derudover kører et par andre tog efter behov. Billedet viser
Southwest Chief på vej vest, og om 15 minutter ankommende til Albuquerque.
Strækningen er med sin relativt begrænsede trafik aldrig blevet opgraderet til moderne standarder, og der er stadig enkelte armsignaler i drift. De stammer fra ca. 1926, hvor det nuværende automatiske liniebloksystem blev installeret. Signalerne er fuldautomatiske, og togtrafikken dirigeres ved radiotilladelser. Midt under forreste lokomotiv ses en induktor til strækningens Automatic Train Stop system. Trods den ringe trafik er strækningen altid blevet meget vel vedligeholdt, og trods at sporet mange steder er gammeldags laskespor, så er strækningshastigheden stadig 79 mph (130 km/h). |