Signal-leksikon
Senest ændret 990613
Baggrundsplade
Plade som giver et daglyssignal dets
karakteristiske facon, og forbedrer synligheden af signallanternerne.
Signaler i tunneler har normalt ikke baggrundsplade.
DV-signaler
og PU/VI/VU-signaler
har lanternerne monteret i en fælles kasse som i sig selv giver signalerne
facon. PU/VI/VU-signaler har dog for det meste også en baggrundsplade,
hvis pladsen omkring signalet tillader det.
Bagudvisning
Orientering om hvad et signal viser. Bagudvisning har til formål
dels at kunne kontrollere signalets stilling fra signalposten, dels at
orientere om indstillede togveje.
Armsignaler har naturlig bagudvisning
om dagen. Bagudvisning med lys anvendes efter behov, og kun i togvejssignaler
og arm-hovedsignaler. Til bagudvisning
anvendes særlige farvekombinationer for at undgå forveksling
med "rigtige" signalbegreber.
Se også repetérlys.
Balise
Se ATC.
Banaliseret linieblok
Ældre betegnelse for vekselblok
(s.d.).
Begyndelsespunkt
Se togvej.
Betinget stop
Se HKT.
Blokafsnit
Se linieblokanlæg.
Blokering
Se linieblokanlæg.
Bloksignal
Fællesbetegnelse for U-signaler
og mellembloksignaler, der indgår
i et linieblokanlæg (s.d.).
Bogstavviser
Signal som med et bogstav oplyser om udkørselstogvejens
destination i de tilfælde hvor der fra et spor kan køres mod
flere strækninger. Bogstavviser kan opsættes på PU-,
TU-,
SU-
og U-signaler.
Bogstavvisere er indført ca. 1925 som erstatning for togvejs-udkørselssignaler,
først som bevægelige skilte, senere som "lyskasser". De nuværende
typer der danner bogstaverne som et mønster af lysende prikker,
er indført 1944.
[Mere om bogstavvisere]
Se også tableau.
Bremseprøvesignal
Daglyssignal med 3 hvide lanterner til orientering for lokomotivførere
under bremseprøve. Indført 1944 på de større
togudgangs-stationer. Efterhånden afløst af radio, og gået
helt af brug i 1997. Findes dog endnu enkelte steder.
|A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|Æ|Ø|Å|
[Tilbage]
[Hjem]
[Kommentarer]
Copyright © 1999 Henrik W Karlsson