Signal-leksikon
Senest ændret 001015
Rangergrænse
Et punkt som rangerbevægelser på en station
ikke må passere uden særlig tilladelse. Rangergrænsen
markeres siden 1922 med et rangergrænsemærke der vender
ind mod stationen. Rangergrænsemærket er en kvadratisk hvid
skive med rød kant placeret på en 2-3 m høj stander
50 m (senere op til 150 m) inden for I-signalet.
Rangergrænsemærke kan også benyttes til at angive
grænse mellem stationsområde og havneområde (efterhånden
sjælden), samt til at angive rangergrænsen for sidespor
på fri bane (siden 1994).
Rangergrænsemærke kan også fungere som stationsmærke,
se station.
Rangerrygsignal
Ældre signalform med en hvid (senere brandgul) signalarm eller en
brandgul lysrække. Signalet anvendes til at tillade nedløb
fra en rangerryg. Signaltypen anvendtes i perioden 1932-75; afløst
af radio.
Lignende daglyssignaler anvendes
nu visse steder til at tillade indkørsel i post- eller gods-terminalbygninger.
Rangersignal
Ældre signalform med blåt og brandgult lys. Benyttes til at
tillade rangering i et spor, en sporgruppe eller forbi et bestemt punkt.
Indført som daglyssignal 1929;
findes nu kun enkelte steder. Afløst af DV-signal.
Tidligere fandtes også armsignaler
(2 krydsende blå arme) og
skivesignaler
(kvadratisk blå skive).
[Mere om rangersignaler]
Reduceret signal
I-, SI-,
SU-,
U-
eller AM-signal med kun rød og
grøn lanterne som er opstillet på et sted hvor der normalt
ville være behov for flere lanterner; f.eks. til visning af "kør
igennem". Anvendes siden 1998 på visse stationer og strækninger
med ATC, idet den fuldstændige signal-information
(f.eks. "kør igennem") her overføres direkte til togets førerrumssignal.
Tog uden virksom ATC kan køre efter hovedsignalerne, men med reduceret
hastighed.
[Mere
om reducerede signaler]
Andre hovedsignaler med kun rød
og grøn lanterne betragtes ikke som reducerede.
Repetérlys
Orientering om en signalvisning eller en indstillet togvej.
Repetérlys placeres normalt over sporet og angiver med
- blåt lys, at der er stillet indkørselstogvej fra den
pågældende retning,
- grønt lys, at der er stillet udkørselstogvej i den
pågældende retning.
Repetérlys kendes fra ca. 1910 og frem på stationer med
dårlige oversigtsforhold (perronhaller o.lign.); gået af brug
1998.
[Mere om repetérlys]
Se også afgangssignal og
tableau.
Retningsviser
Signal på eller ved et I-signal
som med en lysende lodret eller skrå streg fortæller om togvejen
er indstillet til ret eller afvigende spor. Indført 1935 som erstatning
for TI-signaler på stationer med
enkle sporforhold. Afløst af hastighedsviser
og hovedsignal med forgreningsangivelse
i 1953.
Et lignende underretningssignal har dog siden 1977 været
anvendt ved enkelte I-signaler på S-baner for at angive hvilken strækning
der er stillet togvej til. Se også bogstavviser.
De oprindelige retningsvisere var indrettet med aflange lysende felter.
1941 indførtes en type med lysende prikker svarende til den senere
hastighedsviser.
[Mere om retningsvisere]
|A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|Æ|Ø|Å|
[Tilbage]
[Hjem]
[Kommentarer]
Copyright © 2000 Henrik W Karlsson