Frem til 1998 anvendtes mærket fortrinsvis på strækninger hvor kun nogle hovedsignaler blev forsignaleret af et F-signal. Fremover anvendes det på alle strækninger.
På stationer uden U-signal blev F-mærket frem til 1998 anbragt på I-signalet. Fremover anbringes det i stedet på rangergrænsemærket.
Se også forsignalering.
F-signaler opstilles foran I-signaler og hovedsignaler på fri bane, hvis signalet ikke forsignaleres af det foregående hovedsignal. Hvis strækningshastigheden er under 80 km/h opstilles F-signaler dog kun ved dårlige oversigtsforhold. På strækninger med ATC opstilles fremover normalt ikke F-signaler.
Frem til 1922 blev F-signaler opstillet efter behov i bremseafstand foran stationsgrænsen, og undertiden dubleret. Efter 1922 blev alle F-signaler opstillet 400 m foran hovedsignalet, og dublering bortfaldt. På hovedbaner blev afstanden øget til 800 m i 1935, og i denne afstand har altid kun været opstillet daglyssignaler. Afstanden er visse steder øget til 1200 m efter 1986.
[Tegninger og beskrivelse
af arm-F-signaler]
[Tegninger
og beskrivelse af daglys-F-signaler]
Se også forsignalering.
På I-signalet anbringes et hvidt rektangulært mærke med rød kant og indsnit i enderne. Hvis kun nogle indkørselstogveje er "farlige", anføres spornummer på mærket.
Med indførelse af hastighedsviseren mistede mærket efterhånden sin betydning, og det anvendes siden 1966 kun på privatbaner. Mærket hedder nu "togvej uden sikkerhedsafstand".
Fjernstyring indrettes normalt for en hel strækning ad gangen med fjernstyringscentralen placeret på én af stationerne, eller evt. på en fjerntliggende station. Selve fjernstyringen sker via et telefonkabel el. lign; normalt anvendes det forhåndenværende strækningskabel langs sporet. En fjernstyringscentral kan omfatte alt fra én til vilkårligt mange stationer.
Fjernstyrede stationer kaldes for understationer, og er normalt ikke lokalt betjent. Stationerne kan dog overgå til lokal betjening, f.eks. i tilfælde af fejl ved fjernstyringskablet.
På fjernstyrede strækninger findes undertiden enkelte stationer
der ikke er fjernstyret
- fordi de har et ældre stationssikringsanlæg der ikke
er teknisk egnet til fjernstyring, eller
- fordi de har kompliceret trafik (f.eks. megen rangering) så
lokalbetjening er mest hensigtsmæssig.
Forgreningsangivelse er oprindeligt indført 1936 ved F-signaler foran stationer med 2 gennemkørselsspor. På sådanne stationer anvendtes da I-signal med retningsviser. Først fra 1953 indførtes forgreningsangivelse også ved I-signaler og senere SI-signaler. Ud over gennemkørselsspor kan forgreningsangivelse også benyttes til at skelne mellem togveje til forskellige dele af en station, f.eks. hvis nogle spor er uden køreledning.
I perioden 1953-61 anvendtes også forgreningsangivelse ved AM-signaler, der var placeret foran I-signaler med forgreningsangivelse.
For hovedsignaler gjaldt frem til 1953 at kun I-signaler kunne forsignalere et efterfølgende hovedsignal (idet "kør igennem" betyder at et evt. U-signal viser "kør"). Siden 1953 kan både I-, SI-, PU-, SU-, U-, AM- og AM/DS-signaler vise "kør igennem" og dermed forsignalere "kør" i et efterfølgende hovedsignal.
På stationer følger forsignaleringen
særlige regler:
- I- og SI-signaler må kun vise "kør igennem", hvis der
er gennemkørselstogvej og U-signalet viser mindst "kør".
- PU- og SU-signaler må kun vise "kør igennem", hvis U-signalet
viser mindst "kør". Fra 1993 kræves i visse tilfælde
også at der er udkørsel ad et bestemt spor, f.eks. gennemkørselssporet.
Frem til 1961 forsignaleredes således:
1) forvent "stop" (brandgult blink eller 1 grøn),
2) forvent "kør"/"kør igennem" (grønt blink eller
2 grønne),
3) forvent "kør igennem" (2 grønne blink, kun F-signal).
I 1961 blev forsignalering (1) ændret til også at omfatte "kør" til togveje med hastighed under 75 km/h (efter at have været anvendt således forsøgsvis i nogle år). Brandgult blinklys skiftede samtidig betegnelse fra "hovedsignalet viser stop" til "kør forsigtigt". Forsignalering (2) bruges herefter ikke ved sådanne togveje. Visse privatbaner anvender dog stadig den gamle forsignalering.
Se også station.
Mærket angiver hvor langt et køretøj kan føres frem i det ene spor uden at hindre kørsel i det andet spor.
På privatbaner anvendes ofte et U-signal fælles for 2 spor. U-signalet viser direkte hvilket spor der er udkørsel fra.
Førerrumssignaler anvendes i tog der er indrettet til kørsel med ATC eller HKT.
|A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|Æ|Ø|Å|
[Tilbage] [Hjem] [Kommentarer]
Copyright © 1999 Henrik W Karlsson