Senest ændret 990613
Linieblokanlæg har til formål at sikre at der højest befinder sig ét tog ad gangen i hvert blokafsnit, samt at der ikke gives tilladelse til at køre ind i et blokafsnit fra begge ender samtidigt.
Linieblokanlæg er normalt indrettet således at når et tog kører ind i et blokafsnit, sker der en blokering af bloksignalet foran blokafsnittet, så signalet fastholdes i 'stop'. Først når det følgende hovedsignal er passeret og har skiftet til 'stop' efter toget (se stop- og passagekontrol), deblokeres bloksignalet, så det kan skifte til 'kør'. Blokeringsmekanismen kaldes også for gentagelsesspærre.
Linieblokanlæg kan være indrettet til ren højresporskørsel eller kørsel i begge retninger ad samme spor.
Se i øvrigt manuel linieblok, automatisk linieblok, signalblok og vekselblok.
|A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|Æ|Ø|Å|
[Tilbage] [Hjem] [Kommentarer]
Copyright © 1999 Henrik W Karlsson