Senest ændret 000603
2: Lysende bogstav eller tal der angiver at en bestemt indkørselstogvej er indstillet - og dermed at tog kan ventes. Udformes normalt i lighed med en bogstav- eller talviser og anbringes så det er synligt i de relevante togvejsspor. Indført ca. 1940, ret almindelige på større stationer i en lang periode, men efterhånden sjældne. Se også repetérlys.
Talvisere er indført ca. 1930 som erstatning for TI-signaler med flere arme, og i samme udformninger som bogstavvisere (s.d.). Denne anvendelse af talvisere ophørte i 1974 sammen med TI-signalerne.
Anvendelse i forbindelse med DV-signaler er fra ca. 1940 og findes kun enkelte steder.
Talviser må ikke forveksles med tal-hastighedsviser (se hastighedsviser).
Se også tableau.
[Foto]
TI-signaler var oprindeligt armsignaler med én signalarm pr. spor opstillet i nærheden af indgangssporskifterne eller længere inde på stationen. Fra ca. 1910 blev det mere almindeligt at opstille et signal (med én arm) pr. spor, enten i en gruppe ved siden af sporene (se signalbillede) eller ud for hvert enkelt togvejsspor; dvs. efter indgangssporskifterne. I sidstnævnte tilfælde anbragtes signalarmen ofte på samme mast som TU- eller U-signalet for den modsatte køreretning.
Daglyssignaler blev opstillet efter samme principper som signaler med én arm. Alternativt kunne der i stedet opstilles ét eller flere TI-signaler med talviser foran indgangssporskifterne, således at hvert TI-signal var fælles for flere spor.
Se også togvejssignal.
Spornet underlagt et sikringsanlæg
opdeles normalt i togdetekteringsafsnit som udstyres med sporisolationer
eller akseltællere. Sikringsanlægget
anvender togdetekteringens information om frie og besatte sporafsnit til
bl.a. at afgøre
- om sporskifter må omstilles (se SMUTO)
- om signaler må tillade kørsel ind i afsnittene.
Togdetektering er indført ca. 1900, oprindeligt primært for sporskifter. I dag er de fleste stationer udstyret med togdetektering i alle togvejsspor samt i sidespor med rangertogveje. På fri bane er togdetektering derimod ofte udeladt, afhængig af det anvendte linieblokanlæg.
Uafhængigt af spornettets opdeling i togdetekteringsafsnit - eller mangel på disse - kan etableres tændsteder (s.d.) til punktvis eller næsten-punktvis togdetektering.
Med "togfølge" hentydes til at et tog først må køre over et banestykke, når det foregående tog har forladt dette. Denne trafikafvikling - samt evt. krydsning og overhaling - varetages af togfølgestationerne og deres hovedsignaler.
Se også linieblokanlæg og ubetjent station.
Togvejens begyndelsespunkt er altid et signal, der viser hvornår og hvordan togvejen kan befares. Togvejens endepunkt er et andet signal, en sporstopper eller et rangergrænsemærke.
Der skelnes mellem ranger-togveje og hoved-togveje. Rangertogveje benytter signalgivning med hvidt lys i DV- og PU-signaler, mens hovedsignaler viser "stop" og togvejssignaler normalt er slukket. Hovedtogveje benytter fortrinsvis signalgivning med grønt lys (eller evt. SORF).
Hovedtogveje opdeles i
- indkørselstogveje (fra I-signal til standsningssted)
og
- udkørselstogveje (fra standsningssted til rangergrænsemærke).
En udkørselstogvej tillader kørsel ud på den fri
bane. En indkørselstogvej efterfulgt af en udkørselstogvej
kaldes en
gennemkørselstogvej, hvis den følger gennemkørselssporet.
Se også sikkerhedsafstand.
Direkte togvejseftersyn foretages ved at betragte togvejens sporafsnit samt dækningen fra tilstødende sporafsnit direkte, f.eks. med en kikkert. Anvendes altid for sporafsnit uden togdetektering.
Indirekte togvejseftersyn foretages ved at betragte centralapparatets tableauer for togdetekteringsafsnit og sporskiftestillinger.
Signal med flere signalarme kaldtes undertiden for redekam pga. dets karakteristiske silhouet. Armenes rækkefølge svarede til sporenes, således at nederste arm gjaldt sporet længst til højre.
Togvejssignaler er kun undtagelsesvist opstillet efter 1953. Signaler med flere arme fandtes til 1972; med én arm til 1987. Daglyssignaler findes endnu enkelte steder.
Se også sidespor.
Togvejs-udkørselssignaler var frem til ca. 1930 den mest almindelige form for udkørselssignaler, normalt placeret ved sporenes sammenløb, men dog synligt fra standsningsstedet. På forgreningsstationer opstilledes et togvejs-udkørselssignal pr. strækning, således at man heraf kunne aflæse både fra hvilket spor og til hvilken strækning der var udkørsel.
Togvejs-udkørselssignaler blev efter ca. 1930 efterhånden erstattet af andre signalopstillinger, f. eks. U-signaler ved siden af hinanden eller TU-signaler foran sporenes sammenløb kombineret med U-signaler efter sporenes sammenløb. Anvendelse på forgreningsstationer ophørte i 1953; på enkelte andre stationer fandtes signaltypen frem til 1973.
Se også TU-signal og U-signal.
Lignende signaler kendes allerede fra Boulevardbanens anlæg 1916.
Se også holdested.
Se også farlig station, hastighedsviser og sikkerhedsafstand.
Frem til ca. 1930 skelnedes ikke skarpt mellem TU-signaler og U-signaler, idet de havde samme arm-facon og signallys. Typen med flere arme kaldtes under ét for togvejs-udkørselssignal (s.d.). Efter ca. 1930 blev de fleste togvejs-udkørselssignaler bygget om til hovedsignaler, og TU-signaler anvendes herefter kun foran sporenes sammenløb kombineret med U-signal efter sporenes sammenløb. Efter 1953 blev en del TU-signaler bygget om til SU-signaler. Efterhånden erstattet af PU-signaler.
Se også togvejssignal.
Et tændsted kan være indrettet med en mekanisk detektor (skinnekontakt) der kun reagerer på større påvirkninger; herved opnås at det ikke aktiveres af skinnecykler. I dag anvendes dog mest en kort sporisolation med højfrekvent vekselstrøm (s.d.). Begge typer kan anvendes i spor der i forvejen er udstyret med sædvanlig sporisolation.
2 tætliggende tændsteder kan måle et forbikørende togs hastighed. Kombinationen kaldes et hastighedsafhængigt tændsted og kan anvendes til at tænde et overkørselsanlæg tidligt eller sent afhængigt af togets hastighed.
Se også togdetektering.
|A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|Æ|Ø|Å|
[Tilbage] [Hjem] [Kommentarer]
Copyright © 2000 Henrik W Karlsson