Se også gennemkørselsspor.
Et I- eller SI-signal må kun vise "kør igennem" for togveje der følger et gennemkørselsspor, for dermed at garantere at der køres gennem stationen ad det "bedste" spor. I- og SI-signaler foran forgreningsstationer kan vise hvilket gennemkørselsspor der køres ad (se forgreningsangivelse).
I særlige tilfælde kan gennemkørselssporet være et andet spor end det gennemgående spor, hvis sporforholdene er sådan at det gennemgående spor ikke er "bedst" i hele sin udstrækning.
På visse stationer ønsker man ikke signalgivning "kør igennem" selv om det spormæssigt er muligt at køre igennem stationen; dette kan f.eks. skyldes at alle tog normalt skal standse på stationen. Der defineres da ikke noget gennemkørselsspor.
På forgreningstationer kan tilsvarende gælde, at man - for at forenkle sikringsanlægget - kun ønsker signalgivning "kør igennem" til/fra én strækning. Der defineres i så fald ikke noget gennemkørselsspor for de øvrige strækninger.
For spor der ikke er gennemkørselsspor, indrettes sikringsanlægget ofte til gradvis gennemkørsel, dvs. at selv om I- (eller SI-) signalet kun viser "kør", er der alligevel signal for viderekørsel i stationens udkørselsende.
Skiltet anbringes efter behov på masten af hoved- og togvejssignaler der ikke er opstillet umiddelbart til højre for det spor de gælder for (se også signalbillede).
Skiltet kendes i standardiseret form siden 1935 og blev oprindeligt omtalt som kendingsplade. Den nuværende betegnelse er fra 1998.
|A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M|N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z|Æ|Ø|Å|
[Tilbage] [Hjem] [Kommentarer]
Copyright © 2000 Henrik W Karlsson